< Terug naar blogoverzicht

Met deze 5 tips maak jij ambassadeurs van je leerlingen

Leestijd ca. 5 minuten.

Je huidige leerlingen zijn de slimste en goedkoopste manier om nieuwe klanten te vinden. Hoe? Maak ambassadeurs van je leerlingen! In deze blog geven we je 5 praktische tips en voorbeelden uit de praktijk. Zorg er voor dat leerlingen terugkomen, overtref verwachtingen en gebruik het netwerk van je leerlingen op een slimme manier. Met deze 5 tips maak je ambassadeurs van jouw leerlingen!

Tip 1: Zorg er voor dat leerlingen terugkomen! 

Stel: een leerling is geslaagd voor het AM-rijbewijs. De kans is groot dat hij binnen een aantal jaren ook zijn B-rijbewijs wil halen. Vergroot de kans dat hij zijn rijopleiding wederom bij jouw volgt! Verras de geslaagde bijvoorbeeld met een cadeaubon voor twee gratis lessen of exclusieve korting op een pakket. Dit geldt ook voor andere categorieën als: A, B(E), C(E), D(E) en nascholing als je deze aanbiedt.

Dit kan ook met terugwerkende kracht. Dation biedt je de mogelijk om makkelijk inzage te krijgen in de e-mailadressen van alle leerlingen. Download in Dation Dashboard een lijst van alle geslaagden per categorie van bijvoorbeeld de afgelopen 2 jaar.

We leggen graag uit hoe je hiermee aan de slag kunt. Ga hier naar het stappenplan en geef je sales een boost!

Stappenplan

Tip 2: Overtref de verwachting van je leerling

Misschien wel de belangrijkste tip; zorg ervoor dat je de verwachting van je leerling overtreft. Zet een stap extra en doe iets dat de leerling niet verwacht. Door de onverwachte positieve ervaring is de leerling eerder geneigd dit verder te vertellen. Maar hoe doe je dit, vraag je je misschien af.

Eerst even hoe het vaak gaat. Een leerling koopt bijvoorbeeld een pakket van 30 lessen voor een x bedrag. Jij haalt hem 30 keer op en zet hem 30 keer thuis af. Aan het eind van de rijopleiding slaagt hij. Je feliciteert hem en daarmee is de kous af. Alles verliep prima en hij beoordeelt je rijschool met een 7/10.

Je hebt wel een tevreden leerling maar geen ambassadeur. Een ambassadeur is namelijk een actieve fan van jouw rijschool en zal je beoordelen met een 9/10 of zelfs een 10/10! Hoe kun je dan net een stap extra zetten en de verwachting van je leerling overtreffen?

Verras je leerling! Doe iets dat zij niet verwacht en dat kunnen kleine dingen zijn, feliciteer je leerlingen bijvoorbeeld op hun verjaardag (klik hier om een automatische felicitatie-SMS in te stellen in Dashboard). Maar je kunt het ook wat groter aanpakken, dat blijkt wel uit het volgende praktijkvoorbeeld.

Felicitatie-SMS

“Ambassadeurs maken van onze leerlingen. Wij zijn er erg nadrukkelijk mee bezig. Zo werken wij samen met lokale ondernemers. Als leerlingen geslaagd zijn dan bieden wij ze een goodiebag aan met kortingsbonnen en items van winkels in de stad. Daarnaast geven wij ze ook altijd een drinkmok met hun eigen ‘geslaagd’ foto erop geprint. Met deze ludieke acties hopen wij onze leerlingen te verrassen en net dat extra stapje te zetten. Wij willen alleen superblije klanten, want we zijn er van overtuigd dat deze leerlingen hun positieve ervaring zullen delen met vrienden!”

Tip 3: Gebruik het sociale netwerk van je leerling (op de juiste manier)

Het is een trend in rijschoolland om op de social media van de rijschool foto’s te plaatsen van geslaagde leerlingen, tag diegene en een gedeelte van zijn vrienden zal (als hij niks doet) de foto ook voorbij zien komen.

Draai dit principe eens om. Vraag de leerling om een kort stukje schrijven over zijn tijd in de lesauto. Dit kan ook als ze nog niet geslaagd zijn. Vraag of het stukje tekst met een leuke enthousiaste foto op hun eigen social media geplaatst kan worden met een tag naar jouw pagina. Op deze manier zien veel meer mensen in zijn netwerk het bericht, want dat is nu eenmaal hoe de algoritmes van bijvoorbeeld Facebook en Instagram werken. Zo ben jij gratis, zonder heel veel moeite en op een positieve manier zichtbaar voor veel potentiële nieuwe leerlingen. Wil je speciale posts belonen? Doe dit dan zo dat iedereen die over je post een gelijke beloning krijgt. Een mooie zak snoep kan al voor prachtige resultaten zorgen.

Tip 4: Beloon het ambassadeurschap van je leerling

Je kunt je leerlingen op verschillende manieren stimuleren om vrienden te vertellen over de (wij hopen natuurlijk; geweldige) ervaring met jouw rijschool. Je kunt ervoor kiezen om hun inspanning te belonen. Een kleine en zelfs goedkope geste kan een grote stimulans zijn voor een leerling om een ambassadeur te zijn voor jouw rijschool!

“Na een rijopleiding vragen wij onze geslaagden om een enquête in te vullen op klantenvertellen.nl. Aan het eind van deze enquête kunnen de leerlingen gegevens van vriend(en) en/of vriendin(nen) opgeven. De vrienden krijgen dan een e-mail met daarin een bon voor een gratis eerste rijles.

Voor de geslaagde werken wij dan met een beloningssysteem. Als bekenden van de leerling zich via de leerling aanmeldt bij ons, dan ontvangt de leerling cadeaus zoals bijvoorbeeld cadeaubonnen voor lokale eetgelegenheden. Hoe meer aanmeldingen, hoe beter en leuker voor de leerling zelf!”

Ook jouw Dation Dashboard koppelen aan het reviewsysteem van klantenvertellen.nl? Klik hier voor meer informatie.

Lees meer

Tip 5: Maak van klachten kansen

Je stopt ziel en zaligheid in je werk, maar toch kan het voorkomen dat de leerling niet tevreden is. Je ontvangt klachten, een slechte review en hebt een ontevreden leerling. Dit is nooit leuk om te horen. Maar als je hier goed mee omgaat biedt een klacht juist kansen om deze teleurstelling om te buigen in iets positiefs. Denk aan de lange termijn en wat deze leerling nog voor je kan betekenen. Neem je leerling altijd serieus, bekijk het vanuit zijn standpunt en bedenk hoe je zelf zou reageren.

"Mijn motto is: een leugen komt op den duur altijd uit, maar de waarheid blijft altijd waar!"

Anton Vos

Als je merkt dat er klachten zijn, neem dan zo snel mogelijk contact met de leerling en/of de ouders/verzorgers. Praat het samen uit, doe wat aan de oorzaak van de klacht en bedank de leerling dat hij de moeite heeft genomen om de klacht aan het licht te stellen. Probeer de klacht om te buigen door bijvoorbeeld een kaartje, korting of tegoedbon te sturen. Komen klachten vaker voor? Verzamel de klachten en kijk wat jij er aan kan doen om dit soort gevallen in de toekomst te voorkomen.

Extra tip: Zet een reminder in je agenda en vraag na 2 tot 4 weken hoe het met de leerling is en of de situatie naar tevredenheid is afgehandeld. Daarmee voorkom je erger en wie weet heb je een ambassadeur voor het leven!

"De leerling in kwestie wilde bij ons lessen. Na de intake moest ik haar mededelen dat ze waarschijnlijk op een hoog aantal lessen zou uitkomen. Ze besloot om niet bij ons te lessen, maar bij een collega in de buurt. De collega beloofde haar dat het wel mee zou vallen. Het bleek geen succes en ze stapte wederom over naar een andere rijschool. Als ze tot twee maal toe niet slaagt voor haar examens, komt ze naar onze rijschool voor advies. We kwamen er achter dat ze op een verkeerde categorie aan het lessen was. De teleurstelling was groot. We hebben inmiddels een geschikte motor gevonden en zijn gestart met het laatste gedeelte van de rijopleiding. Er staat nog geen examen geplant, maar ze maakt grote stappen. We gaan vol goede moed richting het examen!

Geef eerlijk advies! Ook al is voor de leerling niet leuk om te horen. Mijn motto is: een leugen komt op den duur altijd uit, maar de waarheid blijft altijd waar!"

Wij hopen dat deze blog je inspireert en je de handvatten geeft om het maximale uit je huidige klantenbestand te halen. Op naar superblije leerlingen!

Heb je zelf tips of ervaringen die je wilt delen? Laat het ons dan weten!