< Terug naar blogoverzicht

Wat Nederland kan leren van het Belgische terugkommoment

In Nederland moet er meer aandacht besteed worden aan de bewustwording van verkeersveiligheid onder bestuurders. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) stelt dat (jonge) beginnend bestuurders oververtegenwoordigd zijn als het gaat om enkelvoudige ongelukken. Voor mannen tussen de 18 en 25 jaar is het risico zelfs tien keer zo hoog. Dit zijn op zich geen nieuwe feiten, maar toch besteden we er in Nederland nog maar weinig aandacht aan vanuit de rijschoolbranche.

“Met het terugkommoment wordt ingespeeld op de situaties die bij jonge bestuurders het vaakst leiden tot (dodelijke) ongevallen.”

Het terugkommoment

In België (enkel in Vlaanderen) moeten beginnend bestuurders sinds 1 januari 2019 verplicht 6 tot 9 maanden na het behalen van hun rijbewijs een terugkommoment volgen. Het Belgische terugkommoment is onder andere gebaseerd op vergelijkbare modellen uit Finland en Oostenrijk waar het ongevallencijfer tot 28% gedaald is. Volgens het CBS steeg het aantal overleden inzittenden van een personenauto onder Nederlandse jongeren tussen de 15 tot 25 jaar van 34 doden in 2017 naar 52 in 2018. De grote vraagt blijft dus, waarom hebben wij in Nederland nog geen terugkommoment of andere vorm van opvolging voor beginnend bestuurders?

Met het terugkommoment wordt ingespeeld op de situaties die bij jonge bestuurders het vaakst leiden tot (dodelijke) ongevallen. Tijdens het Belgische terugkommoment leren beginnend bestuurders beter omgaan met gevaarlijke situaties.

Tijdens de praktijkoefeningen leren beginnend bestuurders beter omgaan met gevaarlijke situaties als:
– afleiding met onder andere een smartphone.
– het effect van verboden middelen op de verkeersveiligheid (onder andere met een alcoholbril).
– de invloed van snelheid op het maken van een noodstop.
– uitwijkmanoeuvres op de slipbaan.

In de onderstaande video wordt het terugkommoment uitgelegd in 1 minuut:

 

In België zijn de eerste reacties zeer positief, zowel onder beginnend bestuurders als onder de rijscholen. In Nederland hebben we links en rechts wel enkele initiatieven die inspelen op verkeersveiligheid onder beginnend bestuurders, maar een verplicht en/of landelijk geregelde oplossing is er niet. Wat ons betreft een kans voor rijschoolland om hierop in te spelen.

Grote volumes maken wordt door regelgeving en verplichting natuurlijk een stuk eenvoudiger, maar ons advies om als rijschool nu al te denken aan het maatschappelijke belang. Bied bijvoorbeeld nu al een terugkommoment aan als opvolging voor je geslaagde leerlingen. Een gezellige en leerzame terugkommiddag of avond is relatief snel opgezet en zet jou als kwalitatieve rijschool neer die zich hard maakt voor de veiligheid in jouw regio.

Goede ideeën of tips voor je collega’s? We zijn erg benieuwd naar je reactie!

Dation heeft een nieuwe en innovatieve online verwerkingsmethode ontwikkeld om de volledige inschrijving van terugkommomenten via de website van de rijschool te verwerken. De data op de website en Dation zijn hierin altijd live met elkaar verbonden.

Meer over Dation en het terugkommoment? Lees dan deze blog!