In deze blog gaan we met de 8 Instagram advanced lifehacks dieper op de Insta-leerstof in! Lees hier de 8 Instagram lifehacks voor gevorderden.
1. Werk met contentthema’s
Vind je het soms ook lastig om content te maken voor op je social media? Werken met 4, 5 of meer verschillende contentthema’s kan een handige leidraad zijn om gevarieerde content te maken. Voorbeelden zijn: items over de verschillende categorieën waarin je les geeft, theorielessen (bijvoorbeeld: video’s), interactieve theorievragen, slimme autoweetjes en instructievideo’s (bijvoorbeeld: “hoe gaat een examen in zijn werk” of “de voorbereiding op je eerste rijles”). Meer weten over toffe content op social media? Lees dan deze blog.
2. Gebruik templates voor je stories en posts
In onze vorige blog schreven wij al dat consistentie ontzettend belangrijk is. Door templates te gebruiken waarborg je de uniformiteit van je stories, posts en feed. Apps als Canva en Unfold hebben gratis templates die je hierbij kunnen helpen. Wil je alle content in je eigen huisstijl? Dan is Photoshop de beste keuze! Koppel de verschillende thema’s aan verschillende templates voor extra bonuspunten.
3. Plan een contentdag en plan je content
Content maken kost tijd en echt waardevolle content maken kost nóg meer tijd! Plan daarom 1 keer per maand/1 keer in de twee maanden bijvoorbeeld een dag in waarop je een hele dag, vanuit je verschillende contentthema’s content gaat maken voor je social media. Smeer deze content uit over een bepaalde periode en voilà, jij hebt een contentplanning. Ook kun je in je planning handig gebruik maken van jaarlijks terugkerende inhakers, zoals feestdagen of bijvoorbeeld 1 april!
4. Maak microcontent van je content
Microntent zijn kleine stukjes content die dienen als vooraankondiging voor een groter contentblok. Deel bijvoorbeeld je blog met tips om “sneller je rijbewijs te halen” op in de verschillende tips, plaats deze apart van elkaar en link vervolgens naar de volledige blog. Dit principe kan je ook voortzetten bij je theorievideo’s. Neem de video’s in zijn geheel op en verdeel deze in verschillende korte video’s. Op deze manier vergroot jij je bereik en ben je zichtbaarder voor je volgers.
5. Gebruik locaties in je stories
Als je een story plaatst, voeg dan altijd je locatie toe. Er zijn instagrammers die stories kijken op “plaats”. Als jij altijd met leuke content in dat rijtje staat vergroot je met de minst mogelijke moeite je naamsbekendheid in jouw regio.
6. Highlight je stories
Als je zoals bij tip #1 omschreven werkt met contentthema’s, maak dan van deze verschillende thema’s highlights in je stories. Zoals je misschien weet verdwijnen je stories 24 uur nadat je iets geplaatst hebt. Dit is zonde van al het werk dat jij in het creëren van je (micro)content gestopt hebt. Je story highlighten is niks meer of minder dan het opslaan van je stories.
Highlight je contentthema’s, kies een duidelijke omslag (dit is het eerste dat je volger ziet op je pagina), maak deze ook met bijvoorbeeld Canva. De handige en herkenbare icoontjes kun je gratis downloaden van Flaticon.com. Verdeel en deel je (micro)content en je profiel oogt direct een stuk professioneler.
Extra handig: je kan in de statistieken zien wie je stories bekeken hebben. Leuke opener voor je “koude acquisitie”.
Zie hier een voorbeeld hoe je Instagram eruit ziet als je gebruik maakt van highlights.
7. Maak gebruik van Instagram TV (IGTV)
Instagram TV is een van de laatste ontwikkelingen van Instagram. IGTV geeft je de mogelijkheid om langere video’s te plaatsen op Instagram. Een video mag niet korter zijn dan 15 seconden en niet langer zijn dan 10 minuten. Genoeg ruimte om bijvoorbeeld je opgenomen les theorie te verspreiden (en te promoten door middel van microcontent). Denk er wel aan dat een IGTV een .MP4 bestand moet zijn en de verhouding zoals bij al je stories 9:16 is.
Als je gebruik maakt van IGTV kun je zelfs gebruik maken van de zeer gewilde “Swipe up” functie van Instagram. Lees hier hoe:
- Koppel je Instagram aan IGTV
- Maak een IGTV van minimaal 15 seconden in het formaat 1080 x 1920
- Zet in de titel; Klik hier en in de beschrijving een link naar je website
- Maak vervolgens een Instagram story, waarin je de IGTV promoot en geef de call-to-action “Swipe up” mee.
8. Zet strategische, slimme marketing in om te groeien
Instagram is een plek waar je (zonder al te hoge kosten) snel je naamsbekendheid kan laten groeien. Jouw doelgroep zit namelijk massaal op Instagram. Het is een uitdaging om deze jou ook echt te laten volgen, maar wees creatief, luchtig en gebruik humor. Maak daarnaast bijvoorbeeld slim gebruik van (micro) influencers uit jouw regio. Maak deze jongeren met minimaal 1k tot 3k volgers ambassadeur van je rijschool. Laat hen jouw rijschool promoten onder jouw doelgroep, dat zijn namelijk hun volgers. Of werk strategisch samen met partijen uit je regio, bijvoorbeeld kledingwinkels of uitgaansgelegenheden en probeer samen (online) te groeien.
Heel veel succes met het implementeren van de 8 Instagram advanced lifehacks. Kom je er niet helemaal uit? Maak dan vrijblijvend een afspraak met één van de marketeers van Dation!