< Terug naar blogoverzicht

Rijschool Green draait een negatieve corona periode om in iets positiefs

Olaf Maduro is vier jaar geleden eigenaar geworden van Rijschool Green. Het unieke daarvan is, hij geeft zelf helemaal geen rijles. Als echte ondernemer greep hij de kans aan om mede-eigenaar te worden en dat is uitgebloeid naar een volledig zeggenschap over de rijschool. Samen met zijn zusje runnen zij Rijschool Green met inmiddels 12 instructeurs.

 

Het werkt gewoon heel prettig

 

Olaf, hoe is het met je?
‘’Met mij gaat het goed. De rijschool ook, het loopt storm aan leerlingen. Dus er is aan leerlingen geen gebrek. Je merkt bij iedereen dat de wachttijden enorm zijn, gelukkig heb ik tijdens de corona periode niet stil gezeten. Onze sector heeft verder ook wel geluk gehad. Iedereen die niet kon lessen wil uiteindelijk alsnog zijn rijbewijs halen. Bij een kapper is dat bijvoorbeeld heel anders, die klanten hoeven na een half jaar sluiting niet vaker naar de kapper dan wat ze al deden.’’

 

Hoe is die corona periode voor jullie geweest?
‘’Het was een onzekere periode, dat zorgde ervoor dat je in situaties terecht kwam waarvan je niet zo goed wist wat je er mee moest. Je krijgt dat als ondernemer wel veel meer mee. Al het geld ging eruit en er kwam eigenlijk niks in. Maar we hielden de hoop erin en als we weer mochten rijden zou het wel weer goed lopen. Het was afwachten en de schade beperken. Maar nu kunnen we weer mooi vooruit.’’

 

Ik ben een beetje vooruit gaan denken, ik moet een positieve draai geven aan deze periode. En dat heeft z’n vruchten afgeworpen
Olaf Maduro – Rijschool Green

 

Jullie hebben in de corona periode niet stilgezeten, wat hebben jullie gedaan?
‘’We hebben meer instructeurs in dienst genomen. We zaten op acht instructeurs en hebben er vier bij gekregen waardoor we nu op twaalf instructeurs zitten. Er zijn enkele zelfstandige rijscholen nu in dienst en wat instructeurs in opleiding bijgekomen. Het is in onze sector best lastig om aan goeie instructeurs te komen. Door de corona wilden er toch wel wat van baan wisselen en er zijn helaas wat bedrijven omgevallen waardoor instructeurs een andere rijschool zochten. Ik ben een beetje vooruit gaan denken; ik moet een positieve draai geven aan deze periode. En dat heeft z’n vruchten afgeworpen. We zitten vol, maar we hebben maar een wachtlijst van één maand. Ik hoor van andere collega rijscholen dat zij wachtlijsten hebben van een half jaar, dat is niet te doen.’’

 

Jij bent dus zelf geen instructeur, hoe ben jij deze branche ingerold?
‘’Klopt, zelf geef ik geen rijles. Vier jaar geleden had mijn vriend iemand nodig om de rijschool te runnen. Deze rijschool had zijn vader opgericht. Op dat moment waren er zeven instructeurs werkzaam. Ik heb drie jaar samen met hem gewerkt en heb de rijschool daarna overgenomen. Nu werk ik hier samen met mijn zusje. Het is dus eigenlijk per toeval dat ik in deze branche terecht ben gekomen. Ik had altijd al de ambitie om te ondernemen en dit was een hele mooie opstap plek. Zo kunnen dingen wel grappig lopen. Het is ook wel uniek, een eigenaar van een rijschool zelf nooit rijles heeft gegeven. Maar ik denk ook zeker dat het zijn voordelen heeft in het aansturen van de collega’s.’’

 

Wat is iets wat jou is bijgebleven in deze vier jaar bij Rijschool Green?

‘’Dat zijn veel dingen, maar vooral de verhalen van de instructeurs over wat zij meemaken in de auto. Laatst kreeg ik een verhaal mee over een dame die tijdens de rijles opeens haar handen van het stuur aftrok. Ze schreeuwde vervolgens een paar keer achter elkaar: ‘Ik ben een kat’. Op het moment zelf was de instructeur best in paniek, maar gelukkig is alles goed gekomen. De dame in kwestie kreeg een autistische aanval, maar wij waren niet op de hoogte dat zij autisme had.’’

 

“Buiten Dation en het CBR heb je niks anders nodig. Het werkt gewoon heel prettig
Olaf Maduro – Rijschool Green

 

Inmiddels werken jullie al even met Dation, hoe is dat tot stand gekomen?
‘’Volgens mij werken we al zes jaar met Dation. Het was destijds het meest vooruitstrevende systeem en erg gebruiksvriendelijk. Het is gewoon superhandig dat alles in één omgeving zit. Het inplannen, de facturatie en het inschrijfformulier op de website. Buiten Dation en het CBR heb je niks anders nodig. Het werkt gewoon heel prettig. Vooral alle geheugensteuntjes voor het examen en de openstaande bedragen. Zelf maak ik deels gebruik van Dation, ik controleer de financiën en openstaande facturen. Wie moeten er nog betalen of zijn nog niet door het volledige pakket heen. De rest wordt eigenlijk opgepakt door de accountant, de administratie en de instructeurs.’’

 

Zou je zelf ooit rijles willen geven?
‘’Nee, die ambitie heb ik zelf niet, maar ik zou wel graag het bedrijf willen uitbreiden en naar een hoger niveau willen tillen. Op dit moment zijn we bezig met een nieuwe website en er komen voor het eind van 2021 nog vier instructeurs bij. Onze klanten komen vooral via mond-tot-mond reclame binnen. En worden we bij de voetbal ook wel gezien als de lokale held. Dat gaan we nu dus ook online oppakken. We krijgen een groter team, meer klanten en willen van begin af aan alles opnieuw instellen. Zo gaan we ook meer aandacht besteden aan onze sociale media, maar daarover staat volgend jaar meer op de planning.’’